مصاحبه اختصاصی دبیرخانه جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات مکتوب با دبیران مناطق دانشگاه


دبیرخانه جشنواره دوشنبه 24 دی 1397 ساعت 14:18:39 85 مشاهده

مصاحبه با دکتر تشکری؛ دبیر منطقه 9 دانشگاه و رئیس واحد استانی خراسان رضوی

به نظر شما چگونه می توان مهارت را در دانشگاه خلق کرد؟

در ابتدا باید بتوان با برنامه ریزی دقیق و در مدت کوتاهی، ذهنیت دانشجویان را از کسب مدرک برای اخذ شغل مناسب تغییر داده و ذهنیت آن ها را به سمت فراگیری آموزش در خصوص بهره وری و کارآیی بهتر و کارآفرینی سوق داد.

در گام بعد با توجه به نقش دروس کاربینی و کارورزی در آموزش مهارت های شغلی به دانشجویان، شاید بتوان با تکیه بر این دروس و ایجاد سامانه یکپارچه ای که در هدایت، آموزش و مهارت آموزی دانشجویان در راستای رشته های تحصیلی  نقش بسزایی را بازی می کند، تا حدودی این امر را محقق نمود. یادآور می شود سامانه مذکور بایستی بتواند با فرآیند انتخاب، هدایت و آموزش به دانشجو را با نقش نظارتی دانشگاه جامع بازی کند. این سامانه همچنین باید دارای ارزیابی 360 درجه ای باشد. یعنی دانشگاه، دانشجو و محل کارورزی هر کدام بتوانند هر دو جزء دیگر را به صورت محسوس و نامحسوس ارزیابی کرده و نتایج حاصل از این ارزیابی در میزان مشارکت دانشگاه با محل های کارورزی و نمره دانشجو موثر باشد.

علاوه بر این بایستی از روش های مشارکتی در آموزش های نوین بهره برد. به این صورت که سهمی در معدل و کارنامه نهایی دانشجو برای شرکت در فعالیت های جانبی مرتبط با رشته تحصیلی ایشان در نظر گرفت. بی شک هرچقدر دانشجو خود را با فضا و آینده شغلی درگیر و کسب تجربه نماید در آینده نیز موفق تر خواهد بود.

 راهکارهای نیل به دانشگاه نسل سومی کارآفرین از منظر شما چیست؟

  • ارائه آموزش های صحیح و درست به دانشجویان و ترغیب هرچه بیشتر آن ها در خصوص کارآفرینی و ایجاد دیدگاهی در آن ها با این مضمون که هر شکست گامی برای رسیدن به موفقیت های پیش روست.
  • حمایت های مالی و معنوی و آموزشی از دانشجویان خلاق و رهبر
  • تلاش برای رهبر پروری در دانشگاه های سراسر کشور

 نقش فضای مجازی در تجاری سازی طرح های فناورانه دانشجویان و مدرسان

در صورت ایجاد زیرساخت های زیر (اعم از سایت، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی) می توان از فضای مجازی بیشتر و بهتر در تجاری سازی طرح های فناورانه بهره برد:

  1. ایجاد بستری برای ثبت ایده ها به نام فرد و با توضیحات کامل
  2. ایجاد حس امنیت در دانشجویان و تاکید بر حق صاحب ایده
  3. ایجاد بستری برای معرفی تیم های برتر به سرمایه گذاران و حامیان
  4. ایجاد بستری برای مربیان نمونه جهت ارائه خدمات به استارتاپ ها
  5. ایجاد بستری برای مهارت آموزشی دانشجویان به صورت آنلاین
  6. ایجاد بستری برای فروش یا واگذاری سهام استارتاپ های برتر و موفق

اهمیت نشریات دانشجویی در بازتاب اندیشه ها و تفکرات مهارتی و علمی دانشجویان علمی کاربردی؟

دانشجویان همانند سایر مردم هم از اقشار مختلف برآمده اند و هم دارای تفکرات متفاوت هستند، سلیقه های آنها در حوزه های مختلف می تواند متفاوت باشد. در عین حال دانشجویان چند نوع دغدغه دارند، از یک سو دغدغه های تحصیلی و از سوی دیگر دغدغه های خارج از دانشگاه بیان و طرح همه این مسایل در چند بستر ممکن است. همایشهای دانشجویی، گفت و گوهای دانشجویی ولی از همه آنها کارآتر نشریات دانشجویی است.

خوشبختانه در کشور ما تشکل های دانشجویی نهادینه شده است بنابراین بهترین ابزار برای بیان دیدگاههای طیف های مختلف دانشجویان نشریات دانشجویی هستند. نشریات دانشجویی به دلیل اینکه در بستر دانشگاه یا دانشگاهی توزیع می شوند می توانند حرف های دانشجویان را خیلی آسان و بهتر هم بزنند.

بنابراین نشریات دانشجویی بهترین پایگاه تضارب آرا و اندیشه ها و به عبارتی می تواند به کانون گفتگوی اندیشه ها هم تبدیل شود. 

 

چگونه می توان از ابزارهای نوین رسانه ای، هنری و نشریات در تحقق اهداف مهارتی دانشگاه استفاده کرد؟

اما چگونه می توان از ابزار رسانه برای بسط مهارتها در میان دانشجویان استفاده کرد . بگذارید بنده یک قدم به جلو بروم اینکه می فرمایید خیلی روشن و واضح است اصلا یکی از کارکردهای رسانه توسعه مهارت ها است، دانشجویان خیلی راحت چه با رسانه های قدیمی مانند نشریات کاغذی و چه در بستر رسانه های نوین مانند شبکه های اجتماعی می توانند تجربه های مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند. مثلا مهارتی که در یک حوزه کسب کرده اند و به صورت کاملا روان به دیگران آموزش دهند. این رویه ای معمول از قدیم بوده است و نه تنها باید حفظ شود که توسعه هم بیابد. اما حرف من این است که فارغ از مهارتها موجود، رسانه باید بسترسازی کند برای ابتکار و نوآوری، به این صورت که در رسانه های نوین بویژه فردی که سرمایه گذار است وارد شود و مشکلی یا مساله ای یا مهارتی را درخواست کند به مهارتی که اکنون در کشورمان نیست و رسانه بستر همفکری میان همه دانشجویان را فراهم کند. تا این مهارت یا ابزار یا حتی کالا در داخل کشور ساخته شود، به واقع یعنی نشریه در خدمت اقتصاد مقاومتی و در خدمت مهارت قرار گیرد اینگونه است که نشریه پیشرو خواهد بود چرا که علاوه بر کارکردهای معمول خود توانسته قدمی در جهت نوآوری و ابتکار بردارد ، چیزی که نیاز زمان ومکان امروز کشورما ن است و اگر رسانه ای از زمان و مکان دور بیافتد خیلی زود مخاطبش را از دست خواهد داد.

نقش فضای سایبری و فضای مجازی در ترویج فرهنگ مهارتی چگونه است؟

این پرسش تقریبا در راستا و به نوعی مکمل پرسش قبلی است چرا که فضای سایبری یکی از کار کردهای مهم نشریات یا به عبارتی فراگیرتر رسانه ها را تسهیل کرده است.

یکی از مشکلات رسانه از دیرباز دو سویه نبودن آن بود ،به گونه ای که نه در رسانه های مکتوب و نه تصویری این امکان وجود نداشت که مخاطب هم بتواند ارتباط برقرار کند. یعنی یک ارتباط یک سویه مشکل می گرفت، حالا  برخی که بیشتر به مخاطب توجه داشته ابزار روابط عمومی و صدای مردم و راه اندازی می کردند.

اما با فضای سایبری این مشکل را حل کرد و اکنون فضای ارتباطی رسانه ها کاملا دوطرفه است  و مخاطب هم می تواند حرف و نظرش را بیان کند. یا حتی فراتر از ان در رسانه مشارکت داشته باشد.

خوب حال همین مساله در مورد رسانه های دانشگاه و دانشگاه علمی کاربری هم صدق می کند.

رسانه ها در این دانشگاه هر چه بیشتر و پویاتر باشند.

ارتباط دو سویه بیشتری با مخاطب که دانشجو  است برقرار می کنند و در این راستا کارکرد رسانه که حل مشکلات و دشواریهای دانشجویی است با بیان اندیشه ها و نقد رفتارها ست در نظر بگیرید که ارتباط دو طرفه چه مقدار می تواند زنده  بود و پویایی را به یک  نشریه تزریق کند و به همین خاطر نشریات دانشجویی در صورت کارکرد درست می توانند بسیار جذاب و مفید باشند و صد البته کاربردی. نشریات می توانند در راستای وظایف و اهدافشان بسیار کاربردی تر و عملیاتی تر وارد شده و  سوژه را به نتیجه برسانند.


فایل های ضمیمه