مصاحبه با ریاست عالیه دانشگاه


دبیرخانه جشنواره چهارشنبه 17 بهمن 1397 ساعت 19:14:26 204 مشاهده

گفتگوی اختصاصی دبیرخانه جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات دانشجویی با دکتر امید، رییس محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور

برگزاری دومین جشنواره سراسری فضای مجازی، رسانه و نشریات مکتوب بهانه ی خوبی دست داد تا با دکتر امید، ریاست عالیه دانشگاه گفتگویی در خصوص اهمیت مهارت، مهارت آفرینی و نقش فضای مجازی در گسترش آن ها داشته باشیم.

که این گفتگو به صورت کاملا خلاصه و مجمل جهت استحضار خوانندگان و شرکت کنندگان در جشنواره ارائه می شود.

 

  1. راهکارهای نیل به دانشگاه نسل سومی کارآفرین از منظر شما چیست؟

امروزه مساله اشتغال به یکی از محوری ترین مسایل کشور و یک معضل اجتماعی تبدیل شده است؛ مساله ای که دنیا هم به گونه ای با آن روبروست و همه دولت ها در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خود برای این مولفه تعیین کننده در فرآیند توسعه پایدار و همه جانبه کشورشان جایگاه ویژه ای قایل شده اند.

بدیهی است در هر سطح از توسعه یافتگی و وضعیت اقتصادی، بخش دولتی قادر به ایجاد اشتغال برای همه دانش آموختگان نیست و بهترین و منطقی ترین راه حل، تربیت نیروهای کارآفرین و ماهر در دانشگاه هاست.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که آموزه های بخش های پژوهش و آموزش در دانشگاه ها را به کارآفرینی پیوند بزنیم و جوانان خلاق و با استعداد کشور را که به عنوان منابع انسانی توسعه شناخته می شوند، به سمت مهارت آموزی در کنار استفاده از این آموزه ها، در ایجاد اشتغال برای خودشان و دیگران هدایت کنیم.

از سویی خوشبختانه، زیرساخت ها تا حدی مهیاست؛ تقریبا در اکثر اسناد بالادستی، آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر که دارای توان کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی باشند، مورد تاکید قرار گرفته است. برای مثال در نقشه جامع علمی کشور می توان مصادیق بارز این توجه را مشاهده کرد:

"سازماندهی نظام های حرفه ای مبتنی بر دانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی و نوآوری" و "نهادینه کردن فرهنگ مهارت گرایی، پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم و فناوری و نوآوری" هم چنین در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از "ضرورت تامین شرایط توسعه کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و اشتغال مولد" سخن رفته است.

در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری نیز به اشتغال مولد، مهارت آموزی و کارآفرینی به طور مستقیم اشاره شده است.

از سوی دیگر شرایط امروز فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات، فضاهای رقابتی، ترویج مفاهیم نوآورانه در فضاهای دانشگاهی مثل پارکهای علم و فناوری مراکز نوآوری، سازمان های انتقال تکنولوژی، مراکز رشد و ... در زمره عواملی هستند که چرخش پارادایمی از دانشگاه های نسل اول و دوم به نسل سوم را ممکن ساخته اند. بنابراین تقریبا همه چیز برای تحقق دانشگاه کارآفرین مهیاست و تمهیدات زیربنایی اندیشیده شده است، آنچه در حال حاضر، شکاف میان وضع موجود و وضع مطلوب را باعث می شود، فرهنگی است که از گذشته در ذهن ها نشسته است: "فرهنگ پشت میز نشینی"

... و آنچه امروز از مسئولان و دست اندرکاران انتظار می رود ترویج فرهنگ کارآفرینی و جابجایی پارادایم ها از اشتیاق به پشت میز نشینی به ایجاد اشتغال مولد و کارآفرینی است. بی شک، تغییر فرهنگی  که به روزگاران در ذهنها نشسته است زمانبر خواهد بود. هرچه مدت زمان تغییر نگرش نسبت به روند مهارت آموزی و کارآفرین کوتاهتر شود، ما در این امر موفق تر خواهیم بود.

  1. نقش فضای مجازی در تجاری سازی طرح های فناورانه و هم چنین اهمیت نشریات دانشجویی در بازتاب اندیشه ها و تفکرات مهارتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که گفته شد، ترویج فرهنگ کارآفرینی و تغییر نگرش مردم نسبت به این مقوله باید در صدر اولویت ها باشد. بنابراین کلیه رسانه ها در جایگاه دانشگاه های مادام العمر(دانشگاه مادام العمر، یک اصطلاح جا افتاده در علوم ارتباطات است) می توانند به بهترین وجه در پیشبرد این مهم موثر باشند. رسانه ها در عصر ارتباطات و اطلاعات بهترین ابزار برای تاثیرگزاری بر افکار عمومی از طریق ساخت بسترهای مناسب فرهنگی هستند؛ بسترهایی که رهیافت های قدیمی و سنتی را نقد و مورد بازنگری قرار داده و رهیافت های تازه ای را مبتنی بر شرایط جدید اشاعه می دهد.

بسیاری معتقدند توسعه بدون مدد رسانه ها غیرممکن است؛ به زعم آنها، توسعه فرآیندی پویا و در حال تحول است که به طور قطع جهت گیری ها و استراتژی های آن در گذر زمان تابعی از متغیرهای عدیده ای خواهد بود و این رسانه ها هستند که می توانند به خاطر دسترسی به مخاطبان انبوه و گسترش اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در ایجاد هر گونه تغییری موثر باشند.

یکی از مهم ترین تغییرات، ترویج فرهنگ نوآورانه و کارآفرینی است که رسانه ها می توانند با تولید و توزیع اطلاعات درست، بموقع، تفکر برانگیز و مقایسه ای در سبک های مختلف خبر، گزارش، سریال، مسابقه و دیگر سبک های تهیه و تولید محتوا، نقش بی بدیلی در ارتقای آگاهی های عمومی داشته باشند و مسیر کشور را در رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه کوتاه و کوتاه تر کنند.

 

 

 

 


فایل های ضمیمه